
 
 

17 December 2009 
 

BBC APOLOGISES TO TRAFIGURA 
 
The BBC has today apologised in Court to Trafigura, the leading commodities trader, 
over  false  allegations made  in May  of  this  year  on  Newsnight  and  in  a  related 
website  article.    The  BBC  will  broadcast  a  further  apology  during  this  evening’s 
edition of Newsnight  and publish  the Court  statement on  its website.   As well  as 
apologising,  the  BBC  has  agreed  to  pay  £25,000  in  damages  (which  Trafigura will 
donate to charity), in addition to Trafigura’s legal costs. 
 
The Newsnight  stories concerned  the discharge  from  the Probo Koala, a Trafigura‐
chartered vessel,  in August 2006 of gasoline “slops”  in Abidjan  in the Ivory Coast  in 
West  Africa.    The  slops were  then  dumped  illegally  by  an  independent  company 
called Compagnie Tommy – a deplorable action which Trafigura did not and could 
not have foreseen. 
 
The  stories  stated  that  Trafigura’s  actions  had  caused  a  number  of  deaths, 
miscarriages  and  serious  and  long‐term  injuries  in  Abidjan  in  what  Newsnight 
claimed “may be the biggest incident of its kind since….Bhopal.”   
 
Faced  with  such  grave,  yet  wholly  false,  allegations,  Trafigura  was  left  with  no 
alternative but to commence libel proceedings. 
 
The BBC  initially attempted  to  justify  its allegations. However, having carried out a 
detailed further review of the available evidence and of Trafigura’s detailed response 
in  its  formal Reply,  the BBC has  today  confirmed  that  the allegations were  simply 
wrong.  At  no  stage  did  the  BBC  ever  attempt  to  argue  that  the  stories  were 
defensible as "responsible journalism".   
   
Speaking today, Eric de Turckheim, founder and director of Trafigura, said: 
 
“Trafigura has always maintained that the slops cannot have caused the deaths and 
serious injuries alleged by the BBC. We informed Newsnight of the detailed evidence 
before  the  programme was  aired  –  yet  they  chose  to  proceed with  their  highly‐
damaging and false assertions. We are pleased the BBC has now acknowledged that 
it was wrong.  
 
“Trafigura  accepts  that  the  Probo  Koala  incident  is  a  matter  of  public  interest. 
However, there is no public interest in the BBC reporting damaging untruths. Such is 
the  international  reach and high‐regard of  the BBC, we were  left with  little choice 
but to bring these proceedings – the only  libel claim we have brought anywhere  in 
the world against any media outlet.   
 



“With the benefit of the facts, Mr Justice MacDuff advised the media earlier this year 
to  take note of  the evidence and approach  their  reporting of  these matters more 
responsibly. We hope that, in future, they do.” 
 
NOTE TO EDITORS 
In  September  2009,  personal  injury  proceedings  brought  against  Trafigura  in  the 
English  High  Court  by  around  30,000  Ivorians  were  settled.  As  part  of  that 
settlement, a joint statement was agreed and issued by all the parties and their legal 
advisers.  The  question  of  the  effect  of  the  slops  had  been  considered  by  20 
independent (and in many cases, world‐renowned) experts appointed by the parties 
in what was by far the most detailed analysis anywhere in the world since the Probo 
Koala  incident.    Those  experts  were  agreed  that  no  link  could  be  established 
between the slops and deaths, miscarriages, still births or other serious and chronic 
injuries, and this was recorded  in the  joint statement.   That statement was read  in 
open Court to Mr Justice MacDuff, the Judge who had been due to hear the trial, at a 
hearing on 23 September 2009. His Lordship endorsed the statement, based on his 
knowledge of the case, as being “100% truthful”.   
 
In  turn, Trafigura’s Reply  in  these  libel proceedings  reflected extensive  input  from 
the  same  leading,  independent  experts  instructed  by  Trafigura.  They  included 
experts  in  pathology,  obstetrics,  toxicology,  oil  chemistry,  modelling  and 
epidemiology, all of whom expressly approved the analysis set out in the Reply, the 
conclusions  of which  have  today  been  accepted  by  the  BBC.  The  Reply  is  now  a 
public document and a copy can be provided on request. 
 
 
 
 
 
 


